Beranda > Pertanyaan
Pertanyaan
Mengapa malaysia lebih maju dari pada indonesia?
Bangsa dan Budaya 27/03/11 Diposkan oleh Belum Ada Nama
Jawaban
1 dari 12
karena kemajuan malaysia dibantu oleh negara yang sudah maju yaitu inggris, karena kemerdekaan malaysia dulu adalah pemberian dari inggris, dan oleh sebab itu sedikit banyaknya inggris juga terlibat dalam pembangunan dimalaysia. sedangkan indonesia kemerdekaannya direbut dengan perjuangan para pahlawan yang akhirnya bisa membuat indonesia merdeka, dan untuk membangun bangsa, indonesia dengan kemampuan sendiri.
27/03/11 Diposkan oleh fheyz d roger
2 dari 12
ga mudah mengatur sebuah negara yg penduduknya lebih dari 230 juta dan tersebar di lebih dari 17 ribu pulau. Lebih mudah mengatur suatu negara yg penduduk dan wilayahnya masih jauh lebih sedikit ketimbang Indonesia, ya seperti negara2 tetangga di ASEAN macam Malaysia dan Singapura.

dalam beberapa hal, Malaysia mungkin lebih maju dari Indonesia, tapi tidak semua hal. Ada aspek lain dimana Indonesia juga masih lebih baik/maju ketimbang Malaysia. Misal,pelajar Indonesia sudah beberapa kali mendapatkan Medali emas di Olimpiade Sains, Matematika dan Fisika. Sementara, pelajar Malaysia tidak terlihat, Itu baru satu aspek. Dan masih banyak aspek lain yg tidak mungkin saya sebut semua.

Tapi jika membandingkan kemajuan antar negara jika dilihat dari GNP dan GDP-nya, maka memang mesti diakui, Indonesia kalah dengan Malaysia. Dan alasannya itu tadi, masih lebih mudah mengatur sedikit orang daripada mengatur banyak orang.
28/03/11 Diposkan oleh Matahari
3 dari 12
Malaysia dilihat lebih maju kerana Kepimpinannya. Bukan kerana terlalu ramai jumlah penduduknya. (China dan India juga mempunyai penduduk paling ramai didunia tetapi mampu menjadi kuasa ekonomi dunia). Kepimpinan Malaysia seawal mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 telah memainkan peranannya.

Antaranya pendidikan. Kerajaan pada waktu itu sememangnya serba kekurangan dari segi wang ringgit untuk bangunkan Malaysia. Jika dilihat pada masa itu tidak banyak bangunan mega dan pencakar langit di Malaya (nama sebelum Malaysia) berbanding Indonesia. Kerajaan Malaysia pada waktu itu hanya memandang bahawa pendidikan lah yang mampu memacu pertumbuhan ekonomi Malaysia. Pendidikan percuma diberikan kepada seluruh rakyat Malaysia seawal usia 6 tahun. Mereka diwajibkan bersekolah sehingga ke peringkat Menengah. Malah, sehingga ke universiti bantuan pendidikan diberikan kepada semua rakyat miskin seperti biasiswa, pinjaman pendidikan, dan derma. Justeru, lahirlah masyarakat Malaysia yang berilmu pengetahuan dan berfikiran terbuka.

Masyarakat yang berilmu pengetahuan inilah yang telah berusaha untuk membangunkan ekonominya. Kepimpinan kerajaan tidak hanya berhenti setakat ini sahaja. Para pemerintah telah menghantar rakyat Malaysia ke Jepun, Amerika, Eropah, dan beberapa negara maju bertujuan untuk mempelajari teknologi mereka. Setelah pelajar ini pulang ke tanah air, mereka bergabung idea membuat kajian dan penyelidikan.  Maka lahirlah PROTON, PETRONAS, PERODUA dan banyak lagi...

Setelah Malaysia berjaya memakmurkan ekonominya, pemimpin tidak hanya duduk diam sahaja. Malah mereka menyeru masyarakat Malaysia agar bersatu padu membentuk generasi baru dengan visi 2020. Dengan Visi Malaysia Maju pada tahun 2020 maka penswastaan diperhebatkan. Justeru Malaysia perlu pantas bekerja keras dan berlumba-lumba membina kekayaan. Antaranya menghasilkan produk jenama sendiri. MAYBANK,AXIATA,PETRONAS,PROTON,SIME DARBY, dan beberapa badan gergasi korporat Malaysia kini dilihat pantas berkembang. Malah telah melebar sayapnya ke seluruh dunia.

Oleh yang demikian,masih banyak yang perlu saya perjelaskan disini, namun kolum tidak mencukupi... Justeru, disimpulkan bahawa Kepimpinan yang baik akan mengutamakan pendidikan untuk rakyatnya. Kerana pendidikan adalah segala-galanya, pendidikan lah yang akan memakmurkan ekonomi sesebuah negara. Saya menyeru masyarakat Indonesia agar tidak memusuhi Malaysia kerana kita adalah serumpun.Jika Malaysia lebih maju dari Indonesia maka mintalah bantuan dari malaysia supaya kita sama-sama maju. Pelaburan Malaysia secara besar-besaran di Indonesia tidak bermakna kita mahu menguasai ekonomi Indonesia. Kita harus melihat win win situation. Perusahaan Malaysia di Indonesia sebenarnya sama-sama mendapat kebaikan. Jika dipihak Malaysia, pelaburan ini mendatangkan kekayaan kepada Malaysia sekali gus memakmurkan ekonomi Malaysia. Di pihak Indonesia pula, Malaysia boleh memberi peluang pekerjaan kepada masyarakat Indonesia. Secara tidak langsungnya, dapat menaiktaraf kehidupan masyarakat Indonesia, sekali gus memakmurkan ekonomi Indonesia juga.

Fikir positif... Sama-sama lah kita fikirkan...
Kita adalah bersaudara...
31/03/11 Diposkan oleh Mjrahim
4 dari 12
Malaysia maju bukan karena dijajah inggeris. Jika kita liat sejarah dunia, terdapat banyak juga negara yang dijajah oleh inggeris sehingga hari ini, seperti Bangladesh, Pakistan, Nepal, India serta sebahagian besar negara2 Afrika, tetapi ternyata negara2 tersebut jauh lebih miskin berbanding malaysia mahupun indonesia. Kesimpulannya, Pemimpinlah yang bertanggungjawab memainkan peranan bagi memajukan sesebuah negara.
03/05/11 Diposkan oleh Belum Ada Nama
5 dari 12
malaysia tidak pernah meremehkan indonesia. kebanyakan melayu malaysia memandang indonesia sebagai kampung asal atau tanah air yg telah ditinggalkan. kemajuan yang telah dicapai tidak langsung menjadi kebanggaan kami...jauh sekali membuat kami lupa diri. bangsa malaysia tidak kira warna dan agama sering berpendapat malaysia ketinggalan!!! ketinggalan dari singapura (paling tidak boleh diterima), ketinggalan dari korsel (yg sama2 menganut perubahan dari pertanian ke perindustrian) dan mungkin taiwan. korea selatan sama2 bermula bersama malaysia sbg negara perindustrian lewat 70an. lihat di mana mereka. inilah kebimbangan rakyat malaysia. bukan mau mencuri budaya sendiri...(kiranya indonesia itu asal kami-seolah mencuri budaya sendiri) bingung??? - penulis adalah kelahiran acheh/mendaling/jawa/arab....
05/01/12 Diposkan oleh Belum Ada Nama
6 dari 12
Bangsa Cina dari tanah besar China berbangga kerana kebudayaan cina mereka telah tersebar ke Malaysia. Bahkan telah diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sebagai salah satu budaya orang Malaysia. Begitu juga dengan bangsa India yang berada di negara India. Mereka berbangga budaya mereka seperti roti canai, kain sarung, dan lain-lain lagi telah menjadi budaya Malaysia. Kedua-dua bangsa ini tidak menganggap Malaysia mencuri budaya mereka karena mereka juga tahu bahawa bangsa mereka telah bermigrasi ke Malaysia lantas meneruskan legasi kebudayaan yang dibawa dari negara asal mereka. Malah mereka berbangga kerana kebudayaan mereka berkembang ke negara lain. Tetapi Indonesia???? Bangsa mereka lebih ramai dari India dan China yang bermigrasi ke Malaysia. Bangsa mereka juga telah membawa budaya yang asalnya dari Indonesia dan telah pun menjadi warga negara Malaysia sejak berdekad-dekad lamanya...
Malah, Indonesia menganggap Malaysia mencuri kebudayaan mereka... Be open minded...
20/01/12 Diposkan oleh Mjrahim
7 dari 12
Saya sangat2 hairan kenapa orang Indonesia akan mengatakan mereka lebih berjaya dari Malaysia kerana pelajar2 mereka bisa meraih medali emas di Olimpia Sains..? Adakah anda tahu itu hanya di iktiraf oleh 12 negara di dunia..? Sedangkan ada lebih 200 negara di seluruh dunia..? Kalau anda mahu tahu, untuk sesuatu acara itu diiktiraf sebagai level dunia,harus ada paling kurang 2/3 dari seluruh dunia mengakuinya..!!!!..atau lebih 135 negara yang harus mengikutinya..!!!!..Jadi tidak sampai 9%....???..Dari situlah anda melihatkan bertapa tahap ilmu anda untuk berbahas....

Adakah dengan memasang mobil esemka yang seluruh kompenennya asal china, lalu anda sudah bilang sangat berjaya dari PROTON yang mengeluarkan sendiari 100% komponennya..?...Itulah antara contoh yang sering diuwar2 kan oleh orang2 Indonesia..

Saya juga sering mendengar orang Indonesia akan mengatakan mereka ada lebih 235 juta penduduk, dan negara Indonesia lebih besar dari Malaysia....sedangkan Indonesia cuma 6 kali saja LEBIH BESAR dari Malaysia... jadinya tidak boleh maju dari Malaysia..?..Sedangkan seluruh bangsa Malaysia TIDAK PERNAH MAHU mengatakan ketertinggalan Malaysia dari Singapura adalah kerana kami lebih ramai 28 juta warga dibanding Singapura yang cuma 4 .5 juta warga.,dan 500 kali LEBIH BESAR dari Singapura...!!!!..

Bukan niat mahu meremehkan anda orang Indonesia..., Tapi saya mahu anda bisa bangkit dari ketertinggalan yang alasanya dibuat2 saja oleh orang2 yang meraup kekayaan bumi Indonesia, Sedangkan kalau mahu melihat hasil buminya, kamu diakui SANGAT MAKMUR dak KAYA dari kami di bumi Malaysia.  Kamu hanya perlu menggunakan cangkul saja untuk menggali minyak mentah di tanah, sedangkan kami perlu mencari minyak didalam lautan yang dalam dan luas...Itu antara contoh kekayaan kamu yang sangat banyak,yang tidak kami milikinya......
18/07/12 Diposkan oleh salam dari malaysia
8 dari 12
Saya menduga bahwa rasuahlah yang merusak ekonomi Indonesia. Sebenarnya sumber daya alam Indonesia sangatlah berlimpah ruah. Indonesia memiliki laut yang luas, hutan yang masih banyak dan barang tambang yang banyak belum tergali. Hanya saja Indonesia berhadapan dengan masalah rasuah yang merajalela. Dari tingkat kampung, desa, kota, provinsi sampai tingkat kementerian ada rasuah di mana-mana sehinggi KPK (Komisi Pemberantas korupsi) kebingungan harus menangkap yang mana dulu. Staf KPK tidaklah sebesar staf lembaga anti-rasuah di malaysia. Insyaallah, jika masalah korupsi sudah terselesaikan, Indonesia akan lebih makmur dan tidak perlu mengirim tenaga kerja ke malaysia. Pemerintah akan dapat memberikan pekerjaan kepada rakyatnya. Insyaallah.
21/10/12 Diposkan oleh Ruswan Dallyono
9 dari 12
?
08/01/13 Diposkan oleh Belum Ada Nama
10 dari 12
Karena 25% populasi malaysia adalah orang cina. orang cina terkenal kerja keras, ulet, dan golongan pengusaha yang mampu memajukan negaranya. shg negara yg banyak diisi orang2 seperti mereka negara nya bisa lebih maju drri yg lain.

kalau kita lihat ranking negara maju di asia tenggara bisa dicocokkan dg presentase orang cina.
ranking negara maju (menurut GDP percapita): 1. singapura 2. malaysia 3. thailand 4. indonesia
presentase orang cina: 1. singapura 70%, 2.malaysia 25%, 3.thailand 15%, 4. indonesia 4%
05/05/13 Diposkan oleh afi silala
11 dari 12
malaysia maju berbanding dengan indonesia kerana sikap peduli terhadap pendidikan. pendidikan sangat penting dalam mencorak masa depan sesebuah nagara kerana melalui pendidikanlah kita dapat mengubah kehidupan kita. contohnya, bisa ngak orang indonesia berbahasa malaysia? kenapa orang malaysia bisa? masa sih orang indonesia kgk bisa..kan gampang.
05/12/13 Diposkan oleh Belum Ada Nama
12 dari 12
Jujur aj sebelum saya ke Malaysia saya sering menghina malaysia dgn kata' kasar, namun setelah pergi ke malay beberapa hari saya menelan ludah sendiri. Patut diacungi jempol, mereka bisa mengkaui kaum minoritas seperti india dan cina dan tidak diskriminasi, tidak seperti di indonesia yang selalu mendiskriminasi orang cina tidak boleh menjadi pejabat, oleh karena itu indonesia selalu terpuruk dalam kasus korpusi.Mungkin anda bertanya bagaimana saya bisa tahu semua ini? Ini karena saya Cina dan benar" merasakan diskriminasi di Indonesia terutama pada 1998 Mei. Bukan bermaksud menjelekan negara sendiri tapi saya akui Malaysia SDM-nya jauh lebih bagus.
10/01/14 Diposkan oleh Belum Ada Nama
Mungkin juga Anda tertarik kepada
Kekalahan 0-1 Indonesia atas Malaysia. Gimana komentarmu?
kenapa malaysia selalu berulah kepada indonesia
Bagaimana perkembangan iptek di malaysia? (bandingkan dengan indonesia)
mengApa indonesia klah dari qatar
Masuk
Lihat Tanya Jawab dalam tampilan: Seluler | Klasik
©2014 Google - Kebijakan Privasi - Bantuan